Caseware-teamet


Medarbejderforhold og betingelser
Et grundlæggende aspekt af en organisations sociale ansvar er, hvordan den behandler sine medarbejdere. Et mangfoldigt og inkluderende arbejdsmiljø, sikre og sunde arbejdsforhold samt rimelig kompensation og goder er meget vigtige. Muligheder for personlig og faglig udvikling fremmer også medarbejdernes tilfredshed og fastholdelse. Disse faktorer viser, hvor alvorligt en virksomhed tager sit ansvar over for sine medarbejdere.

Menneskerettigheder
Beskyttelsen af de grundlæggende menneskerettigheder gælder i hele forsyningskæden. Det betyder, at virksomheder bekæmper børnearbejde og tvangsarbejde og støtter folks og gruppers rettigheder. Virksomheder, der er gode til dette, viser, at deres engagement i menneskerettigheder er mere end blot at overholde regler. Det er en vigtig del af deres forretningsstrategi.

Engagement i samfundet
Den måde, en virksomhed interagerer med de dele af samfundet, som den opererer i, viser, hvor alvorligt den tager sit sociale ansvar. Det kan være velgørenhedsprojekter, støtte til lokale sundhedsprogrammer eller hjælp til den lokale økonomi, for eksempel ved at skabe arbejdspladser og samarbejde med lokale virksomheder. Alle disse aktiviteter styrker forbindelsen mellem virksomheden og lokalsamfundet.

Forholdet til kunderne
En organisations forhold til sine kunder er en direkte afspejling af dens sociale værdier. Virksomheder skal sikre kvaliteten og sikkerheden af deres produkter og tjenester, samtidig med at de beskytter deres kunders privatliv og personlige data. Denne praksis er afgørende for at opbygge tillid og loyalitet.

Social påvirkning af produkter og tjenester
Det er afgørende at evaluere den sociale effekt af en virksomheds produkter og tjenester. Ved at fremme adgangen til vigtige tjenester som sundhedspleje og finansielle tjenester og bidrage til sociale og teknologiske fremskridt kan organisationer have en dybtgående positiv indvirkning på samfundet.

Organisationer, der udmærker sig inden for disse sociale aspekter, udviser ikke kun etisk lederskab, men opbygger også gode relationer til interessenter og yder et positivt bidrag til samfundet. Det styrker tilliden hos forbrugere, investorer og andre interessenter, hvilket i sidste ende fører til en mere bæredygtig og succesfuld virksomhed. Som revisorer og finansfolk er det vigtigt at favne og integrere disse principper i vores praksis, ikke kun for at opnå succes, men også for at gøre en forskel.

Vil du blive klogere på Casewares ESG-app?

Hvis du vil vide mere om Casewares ESG-app, kan du læse mere her.

Du kan også se vores webinar, hvor vores tyske kollega Heike Kramer, fortæller mere om appen og dens funktioner. Se webinaret her. 

 


 

Få mere viden