"Det er risikoen for ældre revisorer. Ofte har man svært ved at præsentere noget, man ikke selv forstår og ikke selv kan tilbyde. Man er måske bange for det, men man bør være mere bange for at miste kunden, hvis man ikke taler om det her, fordi kunden tænker, at revisor ikke er opmærksom på virksomhedens behov – og hvad er revisor så i øvrigt heller ikke opmærksom på?
Revisor skal være en ‘trusted advisor’, der kan tale med om digitalisering og hjælpe kunden videre uden nødvendigvis selv at lægge hånden på kogepladen.”
Dataanalyse i stor skala
Jonas Bødker-Iversen forklarer, at de to første områder i digitaliseringen i revisorbranchen leder frem til det tredje og sidste:
“Når det kommer til regnskabet og revisionen, begynder vi at arbejde meget mere digitalt. I mange år har vi arbejdet med digital dokumentation, og vi gemmer filerne digitalt. Men vi har ikke på samme måde høstet frugterne af, at data er digitale.
Hvis vi kigger på Caseware, som stort set alle revisorer i Danmark og andre lande bruger, er vi ved at være klar til den næste rejse, hvor vi anvender de data, der genereres digitalt af kunderne. Dér, hvor bogføringsmaterialet ligger digitalt. Dér, hvor relevante systemer er koblet op, så vi kan læse data ind i et regnskabssystem og lave dataanalyse og så videre. Hidtil har udfordringen været, at SMV-kunderne ikke har haft tilstrækkeligt datagrundlag at analysere på. Nu tager vi et kvantespring med den nye bogføringslov.
Vi er parate til at lave dataanalyse i stor skala på baggrund af strukturerede data, der kommer ind i struktureret form. Jeg drømmer om at få trukket informationer over i Caseware, som så kan lave parringer mellem transaktionen og bilaget. Nu har vi både bilaget digitalt og transaktionen digitalt. Det vil sige, at vi kan matche tingene meget bedre. Det er jo tosset at bruge mennesketimer på at udvælge 100 stikprøver og kontrollere, om transaktionen stemmer med et underliggende bilag, når vi kan få en robot til at fortælle os, hvor der er afvigelser. Den type løsninger ser jeg frem til at høste fordele af som en digitalt minded revisor.”
Har du tjekket med ‘Robert’?
Dermed bevæger Jonas Bødker-Iversen sig over i den aktuelle diskussion af automatisering og dens betydning for revisorernes arbejde.
“Hos Kvist-Jensen har vi allerede adskillige kontorrobotter til at strukturere data og udføre trivielle opgaver. I daglig tale kalder vi dem bare ‘Robert’ – har du tjekket med Robert, siger vi. Det er sådan, jeg ser på automatiseringen. Den er en del af teamet og en del af den måde, vi servicerer kunderne på. Vi har for eksempel en robot, der løbende holder øje med vores kunders skattekonti. Er der poster, som er sendt til inddrivelse? Så kommer der lige en alarm, så jeg ringer til kunden. Jeg går jo ikke ind og tjekker mine kunders skattekonti selv. Det ville jeg aldrig have tid til. Og kunderne vil ikke betale for det. Men tror du lige, at en kunde er megaglad for, at jeg gør opmærksom på: ‘Hov, du er risikozonen for at få ophævet den betalingsordning, du har med skat, eller at få opsagt dit bankengagement, fordi poster til inddrivelse er et opsigelsesvilkår?’ Så kan det jo pludselig være et spørgsmål om liv eller død for virksomheden.”
Sammen med blandt andet bankansatte og journalister optræder revisorer ofte på jobmæssige dommedagslister over faggrupper, som maskinlæring og kunstig intelligens vil gøre overflødige. Den bekymring deler Jonas Bødker-Iversen ikke.